Application posted date: 15 November  2022
Application expired date: 4 December 2022

 

Finance Manager – Job Description

 

Responsibilities and Duties:

  • Preparing University annual budget, business activity reports, financial statements, and forecasts.
  • Ensuring financial legal requirements are met.
  • Developing financial reporting systems.
  • Finding ways to reduce or maintain costs by studying financial reports and business processes.
  • Analyzing the university budget and recommend actions to reduce risks and maximize profits.
  • Aiding management in financial decisions.
  • Periodically conduct detailed financial and data analytics and generate reports to support financial system optimization.
  • Review financial data and make relevant recommendations for decision making.
  • Maintaining up-to-date financial and technological system knowledge.
  • Auditing and approving the daily movements of the cashier (receipt vouchers and daily deposits in banks).
  • Checking and approving the daily exchange vouchers for the cashier and issuing a check to compensate the disbursed amount.
  • Auditing supplier/purchasing invoices and making the necessary accounting entries for them.
  • Auditing and following up the payment of supplier and utility bills, telecommunications, water and electricity by issuing checks.
  • Checking and following up on bank accounts and making periodic settlements.
  • Follow up the university balances with banks and make the necessary transfers.
  • Auditing the personnel advance in HR, making the necessary accounting entries, and issuing a check to compensate for the disbursed amount.
  • Issuing monthly payroll statements, making financial notes and checks to transfer salaries to employee accounts in banks.
  • Follow up on the university’s debts and dues from students, respond to their inquiries and check their accounts, amounts due and method of payment.
  • Follow-up of the university’s debts and dues from institutions
  • Auditing and issuing checks and entitlements of faculty and delegates. (From the overtime, the expenses of scientific research, conferences, continuing education)
  • Making monthly and annual entries “depreciation and end of service.”
  • Follow up on tuition support account payments from university donors
  • Annual insurance on the university’s money and property assets.
  • Preparing and following up the movement, statements, balances and dues of the Federal Tax Authority from value added tax and refund requests.
  • Preparing monthly and annual financial reports “profits and losses, budget and various financial statements”
  • Preparing statements, summaries and records of the Student Support Fund Committee.

 

 

Requirements and Experience:

 

  • Bachelor’s degree in Finance, Accounting or relevant discipline with attested record of experience in a reputable academic institution.
  • Minimum 10 years of Solid experience, including 4 years in related management position.
  • A relevant degree holder from a reputable academic institution.
  • Proficient user of Finance Technology Systems and ERP systems.
  • Professional qualification such as CFA/CPA or similar will be considered a plus

 

Knowledge, Skills, and Competencies:

  • Excellent in Strategic Leadership in professional training programs and certification.
  • Knowledge and skill in the use of integrated software systems and Microsoft applications
  • Excellent command in English Communication
  • Excellent in Technical Writing, Communication, Project Management, Total Quality Management, Customer Service, and Negotiation skills, with and entrepreneurial spirit.
  • Excellent in producing quality documents.
  • Advanced competency in managing diverse staff members.
  • Team player with a positive outlook and clear focus on quality assurance and customer satisfaction.
  • Able to manage, guide and lead employees to ensure appropriate financial processes are being used

 

الوصف الوظيفي – مدير مالي

 

 

 

المسؤوليات والواجبات:

 

  1. إعداد تقارير النشاط التجاري والبيانات المالية والتنبؤات.
  2. ضمان استيفاء المتطلبات المالية القانونية.
  3. تطوير نظم التقارير المالية.
  4. إيجاد طرق لتقليل أو الحفاظ على التكاليف من خلال دراسة التقارير المالية والعمليات التجارية.
  5. تحليل ميزانية الجامعة والتوصية بإجراءات تقليل المخاطر وتعظيم الأرباح.
  6. مساعدة الإدارة في اتخاذ القرارات المالية.
  7. إجراء تحليلات مالية وتحليلات بيانات مفصلة بشكل دوري وإنشاء تقارير لدعم تحسين النظام المالي.
  8. مراجعة البيانات المالية وتقديم التوصيات ذات الصلة لاتخاذ القرار.
  9. الحفاظ على المعرفة الحديثة بالنظام المالي والتكنولوجي.
  10. تدقيق واعتماد الحركات اليومية لأمين الصندوق بالجامعة (سندات القبض والإيداعات اليومية بالبنوك).
  11. التدقيق والموافقة على سندات الصرف اليومية لأمين الصندوق وإصدار شيك لتعويض المبلغ المصروف.
  12. التدقيق على فواتير الموردين / المشتريات وعمل القيود المحاسبية اللازمة لها.
  13. التدقيق ومتابعة تسديد فواتير الموردين وفواتير الخدمات الاتصالات والماء والكهرباء بإصدار الشيكات.
  14. تدقيق ومتابعة حسابات البنوك وعمل التسويات الدورية .
  15. متابعة ارصدة الجامعة لدى البنوك وعمل التحويلات الضرورية.
  16. تدقيق سلفة شؤون الموظفين وعمل القيود المحاسبية اللازمة وإصدار شيك لتعويض المبلغ المصروف.
  17. تدقيق مصاريف ومستندات مركز التعليم الإلكتروني الذكي .
  18. اصدار كشف الرواتب الشهري وعمل وعمل المذكرات المالية والشيك لتحويل الرواتب الى حسابات الموظفين بالبنوك.
  19. اصدار وصرف البدلات المستحقة للموظفين ” بدل الأثاث بدل التعليم تذاكر السفر …”
  20. متابعة ديون ومستحقات الجامعة من الطلاب، والرد على استفساراتهم وتدقيق حساباتهم والمبالغ المستحقة وطريقة التسديد.
  21. عمل التسويات والتعديلات اللازمة على حسابات الطلاب (الحركات دائنة او مدينة أو خصومات ….)
  22. متابعة ديون ومستحقات الجامعة من المؤسسات
  23. تحويل الحركات المالية من حسابات الطلاب وشؤون الموظفين الى الحسابات المقابلة لها بالمالية بدفتر الأستاذ العام.
  24. جرد مستودع الكتب لدى المكتبة ، وعمل التسويات اللازمة .
  25. تدقيق وإصدارشيكات ومستحقات هيئة التدريس والمنتدبين. (من العبء الإضافي، مصاريف البحث العلمي ، المؤتمرات،التعليم المستمر)
  26. تسديد الاشتراكات الشهرية لهيئة المعاشات والتأمينات الاجتماعية .
  27. عمل القيود الشهرية والسنوية ” الاستهلاكات ونهاية الخدمة..”
  28. متابعة مصاريف ودفعات حساب دعم التعليم من الجهات المانحة للجامعة
  29. اعداد الموازنة التقديرية السنوية للجامعة ودوائرها.
  30. اعداد ومتابعة حركة وكشوفات وارصدة ومستحقات الهيئة الاتحادية للضرائب من ضريبة القيمة المضافة وطلبات الاسترداد.
  31. اعداد التقارير المالية الشهرية والسنوية ” الأرباح والخسائر والميزانية والبيانات المالية المختلفة “
  32. التعاون وتسهيل عمل ومتطلبات المدقق الخارجي والمدقق الحكومي .
  33. اعداد الكشوف والملخصات والمحاضر الخاصة بلجنة صندوق دعم الطالب
  34. اغلاق حسابات السنة المالية المنتهية .

المتطلبات والخبرة:

  • درجة الماجستير في إدارة الأعمال أو درجة البكالوريوس في المالية أو المحاسبة أو الاقتصاد أو تخصص ذي صلة مع سجل موثق من الخبرة في مؤسسة أكاديمية مرموقة.
  • حامل درجة ذات صلة من مؤسسة أكاديمية مرموقة.
  • مستخدِم بارع لبرمجيات التمويل
  • سيتم اعتبار المؤهلات المهنية مثل CFA / CPA أو ما شابه ذلك ميزة إضافية

المعرفة والمهارات والكفاءات:

 

  • ممتاز في القيادة الإستراتيجية في برامج التدريب المهني والشهادات.
  • المعرفة والمهارة في استخدام أنظمة البرمجيات المتكاملة وتطبيقات مايكروسوفت
  • إجادة اللغة الإنجليزية
  • ممتاز في الكتابة الفنية ، والاتصالات ، وإدارة المشاريع ، وإدارة الجودة الشاملة ، وخدمة العملاء ، ومهارات التفاوض مع روح المبادرة.
  • ممتاز في إنتاج مستندات عالية الجودة.
  • الكفاءة المتقدمة في إدارة مختلف الموظفين.
  • قادرة على إدارة وتوجيه وقيادة الموظفين لضمان استخدام العمليات المالية المناسبة

 

This form is currently closed for submissions.